Aurolanin rodut ja kansat

Ambialaiset

med.jpg?1458151277

Ambialaiset ovat mahtavan keisarikunnan perillisiä. Alkujaan siirtoväkeä, jotka seilasivat meren taa paremman elämän toivossa, ambialaiset ovat nousseet yhdeksi Aurolanin tärkeimmistä kansoista. He ovat vahvoja, määrätietoisia ihmisiä, jotka ovat ylpeitä kunniakkaasta historiastaan, vaikka Ambian keisarikunnan sortumisesta on kulunut jo kolmesataa vuotta.

Aikoinaan Ambian keisarikunta kattoi koko itä-Aurolanin aina Harzyan Myrskyvuorille ja Morrowanin itärajalle. Keisarikunnan luhistuttua kuningas Korwuc Suuren kuolemaa seuranneiden perimyssotien jäljiltä ambialaiset ovat keskittyneet valloittamisen sijasta kotimaansa asioihin. Ambia noudattaa yhä keisarikunnan aikaista feudaalijärjestelmää: Ambia on jaettu kahdeksaan eri provinssiin, joita jokaista hallinnoi ruhtinas, joita taas palvelee joukko paroneja, joiden alaisuudessa on yksittäisiä ritareita tai alempaa aatelistoa. Jokaisella provinssilla on juurensa vuosisatoja vanhoissa siirtokunnissa, jotka ennen yhdistymistään olivat hyvinkin erilaisia sekä tavoiltaan että väestöltään.

Kuninkaalla ja aatelisilla on todella paljon valtaa Ambiassa, mutta myös talonpojilla ja rahvaalla on oikeutensa. Ihmiset voivat vapaasti matkustaa minne haluavat ja toimia haluamassaan ammatissa tai viljellä maata missä haluavat, kunhan heillä on siihen maanomistajan lupa. Säätyliikkuvuus on harvinaista, muttei ennen kuulumatonta ja joskus myös naiset saattavat toimia sotilastehtävissä tai periä titteleitä tai maata.

Ambian valtionuskonto ja ainoa virallisesti hyväksytty usko on Arielin kirkko. Kirkolla ei kuitenkaan ole verotusoikeutta ja se tulee toimeen pelkästään lahjoituksilla, eikä sillä ole oikeutta ylläpitää sotaväkeä kuten aikoinaan. Ariel on kirkon ainoa jumaluus: alunperin sodan, kunnian, oikeuden ja tiedon jumalatar, jonka symboli on miekka ja kirves kultaisenaurinkokehän edustalla. Vaikka kirkolla ei ole poliittista eikä taloudellista valtaa, suurin osa ambialaisista vähintäänkin muodollisuuden vuoksi rukoilee Arielia ja osallistuu messuihin.

Daarialaiset

med.jpg?1449262924

D'Ar on Ambian tärkein kauppakumppani ja lähin naapuri, joten daarialaisten näkeminen satamakaupungeissa on hyvin yleistä. Daarialaiset ovat yleensä pitkiä, hoikkia ja tummia, suosivat valkeita värejä ja käytännöllisiä, ilmavia vaatteita. Daarialaiset eivät palvo mitään jumalia, vaan seuraavat lähes poikkeuksetta nimetöntä filosofiaa, jonka mukaan yksilön tulee kaikin keinoin varmistaa oma hyvinvointinsa ja onnellisuutensa. Vaikka tämä kuulostaa ulkopuolisen mielestä hyvin itsekkäältä, daarialaiset ovat eri mieltä. Heidän mukaansa yksilön saavuttaa parhaiten onnen yhteisön osana, joten he kannustavat muiden hyvään kohteluun, ystävällisyyteen, muiden auttamiseen ja lakien noudattamiseen, mutta myös yksilön vapauteen tehdä mitä haluaa kunhan ei vahingoita muiden oikeutta tehdä samoin. Daarialaiset ovat yleisesti todella helposti lähestyttäviä ja heitä voi tavata lähes jokaisessa maailmankolkassa.

Daarialaiset ovat myös hyvin uskoutuneita tieteille, varsinkin alkemian salat he tuntevat hyvin. Daarialaiset ovat tunnettuja matemaatikkoja, tietäjiä ja oppineita, joiden luona monet rikkaiden Ambialaisten lapset viettävät vuoden tai kaksi jonkun oppineen kasvattina.

Daarialaiset ovat vakuuttuneita siitä, että heidän hallitsijansa, salaperäinen organisaatio joita kutsutaan Näkijöiksi, omaavat mahtavia taikavoimia, mutta tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. D'Ar on tunnettu myös siitä, että he eivät suvaitse rikollista toimintaa lainkaan maaperällään. D'ar onkin ainoa paikka koko maailmassa, jossa kuka tahansa voi kulkea yömyöhään tavernasta kotiinsa pelkäämättä lainkaan.

Morrowanit

med.jpg?1449265091

Morrowan on etäisyyksien ja ääripäiden maa. Etelässä Myrskyvuorten rajaamilla tasangoilla on tukahduttavan kuuma ja säännölliset sadekaudet aiheuttavat tulvia ja mutavyöryjä. Pohjoisessa Talvimetsän reunalla kuoliaaksi palentuminen on todellinen vaara ja paksut lumikinokset peittävät maan.

Morrowanit ovat, kuten arvata saattaa, sisukasta ja lujaa kansaa. He ovat armottomia, mutta eivät kunniattomia, vieraanvaraisia mutta ylpeitä. Morrowanissa luokkajako on ehdoton. Maa on jaettu talonpoikiin, papistoon, aatelistoon ja rahvaaseen. Ihmiset syntyvät ja kuolevat säätyynsä sidottuna ja jokaisen Morrowanin elämää ohjaa liuta ehdottomia sääntöjä. Aateliset voivat kohdella rahvasta ja talonpoikia miten haluavat, mutta heidän velvollisuutensa on suojella. Talonpojat taas ovat sidottuja maahan ja herransa alaisuuteen.

Naisilla ei ole paikkaa politiikassa tai sodassa Morrowanissa. He hallitsevat kotia, perhettä ja mahdollisesti palvelijoita.
Morrowanin ylin hallitsija on kuningas ja hänen lähipiirinsä.

Vaikka kuninkaalla on ylin valta, myös papistolla on hyvin paljon vaikutusvaltaa ympäri maan. Morrowanit palvovat Tuhatta Jumalaa, erilaisia konkreettisia ja abstrakteja käsitteitä, kuten Tien, Joen, Rakkauden tai Kunnian jumalia. Kaikilla jumalilla on oma nimensä ja hallintoalueensa ja pyhät alueensa, joita heidän palvelijansa, Druidit, ylläpitävät.

Druidit ovat monimuotoinen kasti, jonka riveistä löytyy tietäjiä, sotureita, parantajia ja
käsityöläisiä. Huhutaan, että osa Druideista suorittaisi kammottavia uhririittejä tai rukoilisia hirveitä jumaluuksia, mutta ulkopuolisten todennäköisin kohtaaminen Druidin kanssa on pyhiinvaeltava viisas mies, levypanssariin ja kaapuihin puettuna ja kantaen jousta olkapäällään.

Efanit

med.jpg?1458152443

Efanit ovat Harzyan rannikolta etelään sijaitsevalla saarella elävä viidakkokansa, joiden mahtavat kaupungit nousevat ylväinä kohti taivasta. He käyvät kauppaa daarialaisten ja harsaanien kanssa mausteilla, rohdoilla, eksoottisilla ruoka-aineilla ja nahkatuotteilla. Harsaanit ovat lyhyitä ja tarkkaavaisia, usein valppaita, hiljaisia ja kärsivällisiä. He pukeutuvat kevyisiin viittamaisiin kangasvaatteisiin kaupungeissaan, ja käytännöllisempiin, pelkistettyihin asuihin matkatessaan tai työskennellessään viidakossa.

Efanos on jakaantunut useaan autonomiseen kaupunkivaltioon, joita jokaista johtaa neuvosto, jonka kaupungin ja ympäröivän seudun väki valitsee äänestämällä kymmenen vuoden välein. Joskus neuvostoon kuuluu vain kolme jäsentä, joskus kymmeniä.

Filosofeina ja ajattelijoina tunnetut efanit ovat myös taitavia käsittelemään myrkkyjä ja erilaisia yrttejä. Heidän viidakkonsa suorastaan pursuavat erilaisia käärmeitä, sammakoita, hyönteisiä ja kasvustoa, joista efanit ovat kauan sitten oppineet tuottamaan mitä erilaisimpia aineita. Tästä syystä heitä pidetään epäilyttävinä ja mahdollisesti myös murhaajina, tosin daarialaiset kyllä mielellään ostavat ja käyttävät tajuntaa laajentavia aineita efaneilta.

Efanit palvovat käärmejumaluutta nimeltä Hysh, Sateenkaarikyytä, jonka jokaisella värillä on oma anthropomorfinen persoonansa ja nimensä. Jokaiselle värille on omistautunut veljeskunta, joita kutsutaan mystikoiksi ja jotka toteuttavat jumalansa tahtoa parhaansa mukaan. Valkoiset veljet esimerkiksi ovat vastuussa hautajaisista, kuolleiden hoitamisesta ja parantamisesta, kun taas punaiset veljet ovat sotilaallisempi yhteisö, jotka ovat Hyshin esitaistelijoita ja todella tappavia vastustajia.

Mystikoilla huhutaan olevan erikoisia yliluonnollisia voimia, jotka ovat tulosta heidän kurinalaisuudestaan ja uskoutumisestaan jumalalleen. Huhut kertovat, että jotkut suuret mystikot pystyvät pidättämään hengitystään minuuttikaupalla tai nappaamaan nuolen kiinni ilmasta.

Arraakit

med.jpg?1449258201

Vaeltava kansa ilman kotia. Arraakit matkaavat pitkin poikin Aurolania, usein Suurta Ryanwunia pitkin värikkäin purjein varustetuilla lautoilla. He ovat viihdyttäjiä ja esiintyjiä, kierteleviä teatteriseurueita, kauppiaita tai irtolaisia.

Kun Ambian keisarikunta vuosisatoja sitten lähti vyörymään yli Aurolanin, Arreachin kuningaskunta oli yksi ensimmäisistä, jotka Ambia miehitti. Arreachit eivät kuitenkaan suostuneet antautumaan, vaikka heidän armeijansa oli tuhottu ja ajettu pakosalle. Siviiliväestö kävi julmaa, pitkää sissisotaa miehittäjiä vastaan, kunnes molemmat puolet ajautuivat hirvittäviin tekoihin. Tilanne luisui viimein lopullisesti hallinasta kun Arreachin silloinen hallitsija, ambialainen kenraali Kirwyn Lokke määräsi joukkonsa surmaamaan viimeisenkin Arraakin. Seurasi kansanmurha, jossa suuri osa väestöstä murhattiin ja ne jotka selvisivät hajaantuivat kaikkiin ilmansuuntiin.

Arraakit eivät koskaan palanneet. He menttivät maansa, jumalansa ja kulttuurinsa. Siitä lähtien arraakit ovat olleet vaeltavaa kansaa, liikkuen aina paikasta toiseen, etsien kohtaloaan.

Harsaanit

med.jpg?1458152527

Harzyan aavikoilla elävät paimentolaisheimot kuuluvat löyhästi samaan kansaa, joka kutsuu itseään harsaaneiksi. Heistä ei tiedetä paljoa, sillä monilla heimoilla on täysin toisistaan eroavia tapoja, tottumuksia ja asenteita. Joitakin yhteisiä piirteitä heimoilla silti on: rakkaus vapauttaan ja itsenäisyyttä kohtaan.

Harsaanit ovat tunnettuja siitä, että ovat nopeita suuttumaan, mutta yhtä nopeita leppymään. Morrowaneille on ollut paljon päänvaivaa harsaaniryöväreistä, jotka ajoittain ratsastavat Myrskyvuorten solien läpi ryöstelemään talonpoikia, mutta myös daarialaiset, ambialaiset ja efanit ovat saaneet kokea harsaanimerirosvojen ahneuden. Harsaaneihin voi luottaa siinä, että he eivät petä niitä, jotka ovat ansainneet heidän ystävyytensä ja siinä, että he aina aiheuttavat ongelmia missä tahansa ovatkin.

Harzyan kolme pysyvää kaupunkia on kaikki rakennettu harsaaneille pyhille paikoille, jonne heimot kokoontuvat tasaisin väliajoin tapaamaan toisiaan. Tunnetuin näistä tapaamisista on Eltoriksen turnajaiset, jonne joka toinen vuosi monia miekkamiehiä eri maista ja taustoista kokoontuu mittelemään taitojaan.

Örkit

med.jpg?1449257842

Oudot jättiläiset Garathnumin maasta ovat tunnettuja koko maailmassa, sillä kukaan ei voi olla huomaamatta örkkiä kun tämä saapuu kylään. Kolme metriä korkeita, harteikkaita ja vahvoja kuin härkä, örkit kauhistuttavat ja hämmästyttävät eriskummallisella ulkonäöllään. Vielä heidän outoa olemustaankin hämmentävempiä ovat kuitenkin heidän koneensa. Harvat ovat päässeet vierailemaan örkkikaupungissa, mutta ne jotka ovat, kertovat satumaisista koneista, jotka tekevät kaiken työn, mutta puskevat taivaalle mustaa, sankkaa savua valtavista metallitorneista.

Örkit ovat eristäytynyt, hyvin yhtenäinen kansa. Örkkiheimossa jokaisella yksilöllä on määrätty paikka hänen osaamisensa ja taitojensa mukaan. Heidän yhteiskuntansa toimii kuin täydellinen kone, jonka joka ratas tietää paikkansa ja pyörii äärimmäisellä varmuudella ja tehokkuudella.

Ambian keisarikunnan aikana örkit joutuivat Ambian armeijoiden jalkoihin ja Garathnum miehitettiin. Örkkejä kohdeltiin villeinä raakalaisina, jollaisia he vielä tuolloin olivat: heimoyhteisössä eläviä kannibaaleja, joiden oveluus ja pahansuopa älykkyys yllättivät ambialaiset moneen otteeseen. Sodan ja miehityksen aikana monet örkkijohtajat tajusivat metalliin pukeutuneiden ambialaisten voittaneen heidät järjestelmällisyytensä ja metalliaseidensa avulla. Vaikkeivät örkit olleet sivistyneitä, he eivät olleet typeriä. Örkit omaksuivat nopeasti valloittajiensa tapoja ja asenteita, ja senkin jälkeen kun ambialaiset vetäytyivät, örkit jatkoivat yhteiskuntansa täydellistä uudistamista, vannoen, ettei kukaan enää koskaan pystyisi heitä alistamaan.

Vuosisatoja myöhemmin, Garathnum on koko maailman rikkaimpia ja kehittyneimpiä valtioita. Luonnonvaroiltaan rikas Garathnum tarjosi teollistumiseen täydelliset olosuhteet, jonka örkit käyttivät hyväkseen. Opittuaan daarialaisilta valmistamaan ruutia, eivät tuliaseet ja höyrykoneet olleet kaukana.

Örkit eivät mielellään poistu kotimaastaan, mutta ajoittain he lähettävät kauppiaita, diplomaatteja, vakoojia tai "epähaluttuja" yksilöitä rajojensa ulkopuolelle. Muut palaavat aikanaan, mutta nämä maanpaossa olevat ulkopuoliset niittävät usein mainetta taitavina käsityöläisinä tai sotilaina muiden kansojen parissa.

Tonpan Arraaki