Aspektit

Aspekti on tilanteeseen, ympäristöön, esineeseen tai henkilöön lietetty ominaisuus. Esimerkkeinä Jännittynyt (tilanne), Sumuinen (ympäristö), Kuuma (esine) ja Nälkiintynyt (henkilö).

Aspektia voidaan käyttää kahteen käyttötarkoitukseen: sääntötekniseen muokkaukseen ja julistuksen. Sääntötekninen muokkauksella vaikuttava aspekti aktivoidaan (joko aikaisemmin käytetyn toiminnon tai Fate pisteen avulla) ja kyseessä oleva noppa heitto joko uusitaan tai siihen lisätään +2. Julistus tehdään aspektiin liittyvällä narraatio oikeutuksella. Kyseinen aspekti luetaan kuuluvaksi julkilausumaan, joka (jos PJ katsoo hyväksyttäväksi) pitää paikkansa. PJ voi myös ilmaista hahmoon liittyvän aspektin kautta julkilausuman toimintamallista. Tällöin jos pelaaja suostuu toimimaan julkilausuman mukaan hän saa palkkioksi Fate pisteen, ellei hän halua toimia julkilausuman mukaan, hän maksaa yhden Fate pisteen.

Mekaaniset esimerkit:
”Seurue on niin jännittynyt että heidän on vaikea huomata harhautuksen ja todellisen vaaran eroa.” +2 Hiiviskelyyn. Aspektina Jännittynyt (tilanne).

”Lähetystö on suostumaton yölliseen tapaamiseen, koska tilanne viestiin vahvasti viestien mahdollisuudesta kotimaan hallitukselta.”
+2 Tahdonvoimaan vastustaa vakoojan houkutteluun. Aspekti Jännittynyt (tilanne).

”Mekaaniset osta aikapommista ovat ruostuneet kosteassa ilmassa ja helpottavat ajastimen irrotusta.”
+2 Pomminpurku. Aspekti Sumuinen (ympäristö).

”Luottaen klassiseen suojelijan rooliin ja sumuisen kaupungin romanttiseen hämyyn ystävälliset, voimakkaat sanat vievät ystävyyttä pidemmälle.”
+2 Viettely. Aspekti Sumuinen (ympäristö).

”Pronssisen Hefaistoksen idolin kuumuus herättää maan tulielementaalien kiinnostuksen ja helpottaa kutsumaan esiin lumouksen rikinkatkuisista pirulaisista.”
+2 Okkultismi. Aspekti Kuuma (Esine).

”Hehkuva kuumuus värjää kasvot punaiseksi ja herättää alkukantaista pelkoa vangissa. Hänen on joko puhuttava tai kärsittävä vakaumuksensa vuoksi. ”
+2 Pelottelu. Aspekti Kuuma (Esine).

”Seurue toimii hätiköidysti ja muuttaa reittiään”
Julkilausuma. Aspektina Jännittynyt (tilanne).

”Lähetystö ottaa yhteyttä salaisiin liittolaisiinsa ja antaa mahdollisuuden paljastaa nämä”
Julkilausuma Aspektina Jännittynyt (tilanne).