Kertonmaan sisällissota

Mitä tämä on?

Tämä on taustatarinaa vielä nimeämättömälle kampanjalle, jossa pelaajahahmot johtavat satojen henkilöiden kokoisen pakolaisjoukon tutkimattomalle saarelle ensisijaisena tavoitteenaan selvitä ja rakentaa itselleen uusi paikka asua.

Ship+at+Port.jpg

Tausta

Kertonmaan kuningaskunta on voimakas ja varakas pohjoinen valtio, jonka väestössä on jo pitkän aikaa kytenyt vahvoja ristiriitoja ja kaunoja. Näitä jännitteitä piti kurissa pitkän hallitsijauransa aikana viisas ja voimakas Kuningas Hagon II. Rauha ja vakaus kohtasivat tiensä pään, kun kuninkaan rakastettu puoliso, Kuningatar Lilja, kuoli pois ja jätti jälkeensä vanhan, murtuneen surijan.

Kirkwall_concept_art_2.jpg

Vahvan kuninkaan jääminen syrjään polittisen pelin keskustasta antoi tilaisuuden pyrkyreille ja kansankiihottajille nousta valtaan. Jo sukupolven ajan oli uusi uskonjärjestö ollut tuloillaan ottamaan vanhojen jumalten paikan ihmisten sydämissä. He opettivat, että jumalten sijaan kansaa suojelee heidän esi-isiensä sielut sekä kansan kollektiivinen henki, joka itsessään sisältää kansakunnan ja valtion arvovallan ja kunnian. Nyt tuon opin kannattajat nousivat kuuluttamaan arvojaan ja keräämään liittolaisia toisiaan vastaan kyräilevistä aatelisista. He kutsuivat itseään nimillä Kuninkaallisten esi-isien kirkko, Heder annul arva, Kerton hengen yhteys.

Pitkään oli Kertonmaalla vahvana vaikuttanut Maagien kilta, jonka vaikutuspiiri kattoi koko tunnetun maailman. Kun jotkut killan arvostetut jäsenet puhuivat uutta uskoa vastaan, ottivat Kerton hengen yhteyden papit asiakseen puhua alas maagit. He sytyttivät kansassa kyteneen epäluulon magian käyttöön ja käyttäjiin. Ennen kaikkea osansa arvostelusta saivat ne, jotka kutsuivat kuolleiden henkiä, demoneja tai elementaalisia henkiä.

Radikaali käänne sisällissotaan otettiin, kun kruununprinssi Kerrel tunnustautui Heden Annulin palvojaksi ja julisti isänsä kykenemättömäksi hallitsemaan. Monet aateliset tarttuivat mahdollisuuteen saada taas voimakas johtaja ja vannoivat uskollisuutensa, kun Kuninkaallisten esi-isien kirkon papit kruunasivat prinssin Kuningas Kerrel Ensimmäiseksi. Kaikki eivät tätä hyväksyneet. Vastaansanojista korkein oli Herttua Harmaja, edesmenneen Kuningatar Liljan isä. Tiedettyä oli, että Kerrelin ja Liljan välillä oli ollut vihaa. Kerrelin oma äiti oli kuollut ja Lilja oli tullut hänen tilalleen. Olipa uusi kuningatar myöskin velhotar, joka osaltaan voimisti Maagien killan asemaa valtakunnassa. Herttua Harmaja epäili vääryyttä tyttärensä kuolemassa eikä hän voinut sallia sitä, miten Kuninkaallisten esi-isien kirkon papit levittivät puheissaan muukalaisvihaa ja suvaitsemattomuutta. Hän kokosi kapina-armeijan suistamaan uuden kuninkaan alas.

markus_heit_the_dwarves.jpg

Kapinalliset olivat alusta lähtien alakynnessä, eikä tilanne siitä muuksi muuttunut. Seitsemän pitkää vuotta he sinnittelivät tappio tappion perään. Valtaapitävien asenteet koventuivat kaiken aikaa. Korkeissa asemissa olevat ulkomaalaiset oli jo karkoitettu tai savustettu pois, ja sodan myötä poikkeavia tai muuten epähaluttavia henkilöitä karkoitettiin tai tapettiin ilman oikeutta. Uhanalaista väkeä pakeni sankin joukoin pois maasta tai Herttua Harmajan kaupungin, Kukkakummun muurien suojiin. Lopulta sota päättyi Kukkakummun piiritykseen. Siinä taistelussa kuoli itse herttua ja hänen armeijansa ajettiin hajalleen kummuille. Juuri ennen kuin kuninkaan joukot marssivat kaupunkiin, herttuan jäljellejääneet perilliset evakoivat aluksiinsa niin paljon asukkaita ja tarvikkeita kuin pystyivät. Laivasto teki epätoivoisen syöksyn saartorenkaan läpi. Tuossa meritaistelussa moni alus upposi ja yksikään niistä ei säästynyt vaurioitta. Raivoisaksi noussut myrsky suojasi pakoa mutta toisaalta upotti yhä useamman aluksen ja suisti laivaston kurssistaan. Meren syleilyyn meni myös lippulaiva Jalaviston Aamutähti.

Nyt tuo repaleinen ja sekalainen joukko katsoo, kun aurinko nousee heidän takanansa, ja edessä kohoavat uuden tutkimattoman maan kalliot ja metsät. Merelle ei ole enää jatkaminen. Laivat tarvitsevat korjaamista ja väki tarvitsee ravintoonsa hedelmiä ja lihaa, kovaa maata jalkojensa alla ja toivon uudesta kotimaasta. Laivoille kantautuvat äänet ja tuoksut lupaavat niitä kaikkia. Mutta mitä vaaroja tuo tuntematon maa kätkee aarteidensa keskelle?

fanming1.jpg