Noppa Skaalassa

Skaala on lähinnä tarkoittelu siksi perus olettamuspohjaksi jolla hahmo luodaan. Kaikki kiva tavara on tuon perussysteemin ympärillä ja todennäköisesti varastetaan jostain olemassa olevasta systeemistä, joko hyllyn kirjasta tai sitten varmuuskopiosta koneelta.

Kuitenkin, jos peliin halutaan heittää noppaa niin silloin Skaalalle annetaan noppamallinnus arvo ja Hajontaan jaetaan merkitysaste.

Skaala – Lamprey esimerkissä erilaisia ominaisuuksia on kuusi. Näistä saa 3*3 taulukon hyvinkin nätisti, joka sinällään antaa 9 erilaista kombinaatiota. Jos hajonnan pitää pelin sisällä neljänä niin silloin tuossa synty melko kauniisti yhteenlasketut arvot 2-8. Ensimmäinen mahdollisuus tuohon mallintamiseen on suora ”suurin voittaa” päätäntä. Mutta tuossa voidaan myöskin tehdä ”keskiarvoa heitetään” mallin tai ”yhteenlasketun verran noppia heitetään mallin”.

Esimerkki mallinnustyylistä voisi olla seuraavanlainen (otettu Varjoista, mutat oikeastaan mikä tahansa mallinnustapa käy). Jokainen luokkaaste neljännen jälkeen Lahjakkuus – Kokemus – Koulutus antaa taitotasoon +1. Erikoistuminen antaa +1. Kyseisessä kamppailussa merkitsevässä Ominaisuudessa luokissa Fyysinen – Mentaali - Sosiaalinen suurempi antaa yhden ylimääräisen bonus nopan. Heitto on kolmella Fudge nopalla. Jos bonusnoppia on niin pidetään kolme suurinta. Jos haittanoppia niin pudotetaan suurimpia haittanoppien määrä. Voimavarat antavat bonus ja miinusnoppia. Voimavaran käyttö antaa bonus nopan. Vaikuttavat Hyveet ja hyödyntävät Tavat antavat bonusnopan. Vaikuttavat Paheet ja haittaavat Tavat antavat miinusnopan. Jos on Aspektit käytössä niin niistä saa voimavaran käyttämisellä +1 testiin, tai tehdä julistuksen. Julistus on yleensä enemmän tarinaan liityvä, mutta sillä voi laukausta myös Hyveitä, Paheita tai Tapoja. Voimavaroja on yksi jokaista neljännen jälkeen olevaa tasoa kohden Fyysinen – Mentaali - Sosiaalinen Ominaisuuksissa. Voimavarat ovat tyypitettyjä, eli henkilön on kerrottava miten "Fyysinen" voimavara tulee esiin toiminnallisessa kohtauksessa (ei siis välttämättä ruumiin kykyihin pohjaava tilanne, vaan ennemminkin "Seikkailullinen", "Vauhdikas" tai vastaava hyvin toiminnallinen kohtaus).