Otteita Elohopean Päiväkirjasta

Joskus amiraali Lepän ollessa paikalla, vitsailimme kapteeni Vahvaselän kanssa, että mitä mahataisi tapahtua, jos Amiraali ei enää palaisikaan partioreissultaan tovereittensa kanssa. Nyt ajatus on alkanut kalvamaan mieltäni, että näin on saattanut käydäkin tällä kertaa. En ole kertonut karmivasta ajatuksestani edes vaimolle, joka Lepän suloista Pihla-tyttöä hoivaa. Luulen tosin, että hän naisen vaistoaan apuna käyttäen on pystynyt päättelemään, mistä viimeaikainen levoton käytökseni johtuu, vaikkei sitä ääneen sanokaan.

Lepän tarjotessa minulle järjestyksen valvojan paikkaa saapuessaamme tänne uudelle mantereelle otin sen vastaan rintaani ylväänä hakaten. Nyt katumus on alkanut koputella kovaa kääpiön kalloani. Päivien myötä olen huomannut ihmisväestön joukosta eräitä merkittäviäkin henkilöitä, jotkaa ovat tähän asti pitäneet jostakin syystä matalaa profiilia, kuten Nessiarin siskokset, jotka ovat lumoavia, paitsi olemuksiensa eleganssissa(ihmisiksi siis), myös taidoiltaan.

Tuntemani, hyvinkin tunnettu nekromanseri Lars Kuolettaja, sekä rakastettu lääkärikollegion johtaja Elga olivat joutuneet omituisen olennon hyökkäyksen kohteiksi. Olento oli tehnyt näille rakastetuille knsalaisille jotakin, mitä en aivan täysin ymmärrä, mutta nämä Nessiarin siskokset pystyivät uskomattomilla kyvyillään parantamaan heidät.

Olento, josta kerroin, on ilmeisesti pystynyt kertomaan tulleensa jostain hyvin kaukaisesta paikasta ja palvelevansa isäntää, joka asuu syvällä meren pohjassa. Kaiketi tämä vanhempi Nessirin siskoksist kehittele jonkinlaista ainetta joka mahdollistaisi kulkemisen veden alla.

Pidän näitä ihmissiskoksia arvossa, mutta tämä vanhempi, Luminari, on käsitykseni mukaan hieman koppava. Kenties hänelle on tapahtunut lapsuudessa jotakin. Tiedän vastaavan tapauksen. Ihmisethän saattavat olla hyvinkin herkkiä lapsuusajan kokemuksille. Luminari sanoi minua saamattomaksi vätykseksi, vaikka olen järjestänyt hänelle laboratorion ja alistanut koko tähänastisen lääkinnällisen osaamisen hänen käskettäväkseen. Hän kuulostaa joskus samalta, kun äitivainaani. Silloin meinaan hermostua ja puhaltaa kanatamaani sotatorveen. Nyttemmin olen alkanut tottua hänen kylmään kunnioituksen puutteeseensa.

Hän tosin ei menaa enää pysyä parahaiten osaamassaan työssä, vaan alkaa neuvoa minua sotilasoperaatioissakin. Hänen mielestään minun olisi pitänyt lähteä hyökkäykseen varustuksen ulkopuolelle örkkejä vastaan ja uhkasi lähteä yksin, jos en olisi samaa mieltä asiasta. Olin kuin silloin lapsena, kun isäni ripusti minut kiikkumaan housunpersauksesta nahkurin koukkuun, koska olin melkein kuurouttanut nuoremman pojan puhaltaessani vaskitorveen liian lähellä tämän hörökorvaa. Mielestäni meillä ei ole varaa menettää Luminarin kaltaisia kykyjä ja olin pakotettu esittämään lähtemistä leiristä, aivan kuin se olisi ollut oma ideani. Päälystökouluissa opetataan kaikenlaista sotataitoihin liittyvää, mutta ei politiikkaa, tai kuinka kylmäkiskoista, vaikutusvaltaista, mahtavaa ja kaunista ihmisnaista käsitellään.

Tuntuu kuin kunnioitettu paronimme käyttäisi jotain rauhoittavaa rohtoa, hän ei näytä juuri piittaavan, vaikka yhdyskuntamme on uhattuna mereltä ja sisämaasta käsin. Olen sanut jalkaani liian isot saappaat ja ne ovat raskaudessaan jähmettäneet minut paikoilleen. Onneksi minulla on eteviä ystäviä, kuten eräs puolituinen kellokoneseppä: mestari Roblu, hän on etevä niin monessa suhteessa, että en pysty edes erittelemään mielessäni, mitä kaikkea hän mahtaa osata. Hän näytti teknisiä piirustuksia eräästä laitteesta, joka auttaa kulkemaan veden alla. Piirustukset olivat tarakat ja niissä oli paljon matemaaattisia laskentakaavoja. Ikävä kyllä, en ymmärrä tekniikasta hölkäsen pöläystä, mutta luotto mestari Robluun on luja. Roblu pystyy myös havaitsemaan asioita ja osaa keskittää huomion juuri oikeaan paikkaan oikealla hetkellä.

Larssin ja Elgan napannut omituinen lonkero-otus pystyy luomaan harahanäyn, jonka avulla olio pystyy olemaan uhrinsa kasvoilla ilman, että sitä pystyy havaitsemaan. Mestari Roblu tunnustelee vaivihkaa kansalaisten kasvoja. Luulen kuitenkin, ettei varsinkan taisteluissa kunnostautuneet puoliörkit eivät pidä siitä, että heidän naamaansa tulee taputtelemaan yhtään kukaan. Jää nähtäväksi, kuinka Roblu tilanteesta selviää, mutta kuten sanottu Luottamus ystäväni toimintaa kykyyn on vankka.

Minulla on mukanani myös tarkkasilmäinen munkki, hänkin kääpiö, kuten minä. Hänen suunsa on ommeltu kiinni ja näin ollen hän ei häiritse puheellaan keskittymistäni. Toivottavasti hän ei saa tätä tietoonsa, mutta kutsun häntä joskus nimellä "suupaltti".

Luminari Nessiar oli aiheuttaa lisää ongelmia. Viime kokouksessa hän herjasi Paronia. Olisin tehnyt virkavirheen, jos en olisi puuttunut asiaan. Onneksi hänen sisarensa puuttui tilanteeseen riittävän ajoissa ja sai lepyteltyä Paronia kyllin, ettei lukenut Luminarille seuraamuksia.

Näin yöllä unta lonkero-olennosta. Sillä oli yhtäkkiä Luminarin silmät, jotka polttivat. Säpsähdin ylös sängystäni ja menin kuljeskelemaan paikkaan, josta Lars ja Elga löytyivät. Voi Leppä, kun sinä tosiaan tietäisit tästä kaikesta.