Sirpa - Sirpa Elina Virtanen

Oletko koskaan laittanut merkille, mitä liikkeitä löytyy useita jokaisesta kylästä ja melkein kaikista kaupungin kadunkulmasta Suomessa? Parturi-kampaamoita. Näin on ollut jo ammoisista ajoista, sieltä 1900-luvulta asti. Eikä asia ole tuntunut muuttuneen vuosien saatossa. Outoa on, että miten tänä teknologisena aikana kaikille saksikäsille riittää asiakkaita. Tietenkin niiden omistajat vaihtuvat aika-ajoin, mutta silti yrittäjiä tuntuu aina riittävän.

Ensimmäisinä viikkoinaan Etelässä Ovla oli kävelemässä hieman ränsistynyttä katua pitkin. Pääosin kadun varrella olevat talot olivat vaatimattomia, ehkä 5-6 kerroksisia kerrostaloja, missä oli katutasossa muutamia pieniä, vielä sinnitteleviä liikkeitä useiden tyhjenneiden näyteikkunoiden välissä. Ovlan silmiin pisti kuitenkin kerrostalojen välissä oleva pienehkö, elämää nähnyt puutalo, joka oli joskus luultavasti ollut valkoinen. Nyt se oli saasteista harmaantunut sieltä, mistä maali ei ollut vielä päässyt rapisemaan. Kuitenkin talon kadunpuoleisen ikkunan yläpuolella oli terhakkaasti palava kyltti, jossa luki "Sirpan parturi-kampaamo" ja sen alle oli lisätty paperi, missä ilmoitettiin "Aikoja vapaana". Ovla rapsutti leukaansa. Haroi tukkaansa. Ja päätteli, että hän taitaa näyttää hieman ruokottamalta. Voisi olla aika hieman siistiä itseään. Ovla koputti oveen ja astui sisään taloon, missä odotti hymyilevä, ikääntynyt, kiharahiuksinen rouva, joka otti Ovlan lämpimästi vastaan ohjaten hänet kodikkaaseen kampaamotilaan.

Tilasta löytyi kaikki tarpeellinen pään karvojen hoitamiseen, mutta tilassa oli myös erityisesti Sirpa - siis tämä ikääntynyt rouvashenkilö. Vaikka hiusten- ja parranhoitotaidot eivät hänellä ehkä olleetkaan ihan muotitalotasoiset, osoittautui Sirpa kuitenkin todella nopeasti miltei korvaamattomaksi tiedonlähteeksi. Tuntui siltä, että hän tunsi miltei kaikki ihmiset ja myös jotkut ei-ihmiset alueella. Tai jos hän ei tuntenut heitä henkilökohtaisesti, tunsi Sirpa jonkun heidän lähisukulaisista. Usein tuntui siltä, että Sirpalla oli jonkinlaisia supervoimia, mutta luultavasti kuitenkin hän on vain niin hyvin verkostoitunut.

Ensimmäisillä parturointiikerroilla Ovla vain jutusteli niitä näitä saksien viuhuessa ympäri kuontaloa. Mutta jossain vaiheessa Sirpa alkoi kehottaa Ovlaa kohtaamaan yksittäisiä henkilöitä, epämääräisiin kellonaikoihin ja usein erikoisiin paikkoihin. Ja miltei aina, kun Ovla on mennyt tapaamiseen, on hän saanut rahanarvoista tekemistä. Useimmiten ei ehkä kuitenkaan ihan täysin laillista, jos oikeastaan lainkaan laillista. Pari ensimmäistä kertaa vielä tuntuivat Ovlasta melkein vain onnenkantamoisilta. Mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun Ovla sai viestin tulla mitä pikimmin ottamaan parranajo - vaikka edellisestä käynnistä ei ollut kuin muutama päivä - alkoi Ovlaa jo hieman epäilyttää Sirpan todellinen henkilöllisyys. Tähän päivään mennessä se ei kuitenkaan ole vielä selvinnyt, onko Sirpalla yhä vain hyviä kontakteja, vai onko hänen hymyilevien ja uurteisten kasvojen takana lisäksi jotain laskelmoivampaa.

Connection rating: 6
Loyalty rating: 1