Stakes Intent

Stakes & Intent

Tässä on taas yksi niistä Forgelaisista hypesanoista. Yksinkertaistettuna, Stakes&Intent muuttaa ropettamisessa nopanheiton merkitystä lievästi. Sen sijaan, että noppaa heitetään ja tulos inspiroi PJ:stä tai määritellyistä säännöistä jonkin vasteen, heittoon lisätään neuvottelemalla panokset. Ts. Jos onnistuu niin tapahtuu X. Tämän pitäisi nopeuttaa peliä ja selkeyttää sitä mitä eri henkilöt haluavat heitoilta. Lisäksi se on hyvä harjoite PJ:lle siinä, että tyhmät panokset, kuin "Ette saa mitään selville" ovat selkeästi näkyvillä ja korjattavissa. Lisäksi käy ilmi, että jotkin heitot ovat täysin turhia ja haitallisia heti kun niissä muotoilee päässään tuollaisen ehdon.

Intent puolestaan kertoo siitä, että tarkoitus on heittää, ei niinkään siitä, miten hahmo jotain tekee vaan siitä, saadaanko aikaan haluttu tilanne. Tällä päästään yli yhdestä minua harmittaneesta ropepiirteestä: Nimittäin siitä, että neuvotellaan tavattoman kauan, että miten jokin asia tehdään, sen sijaan että se tehdään. Erityisesti kun kellään pelaajista ei vaan ole mitään örkinväijytyskoulutusta oikeassa elämässä. Miksei siis vain heitetä hahmon taitoa ja sävelletä perään sitä, miten se sen teki? No tämä on yksi osa tuota Stakes&intent jekkua.

No, mitä tämä Stakes&Intent on käytännössä tarkoittanut näissä peleissä? Sitä, että kun pitäisi tapahtua jotain, homma hyytyy ja aletaan miettiä tuota intenttiä ja stakeja. Sitten sorrutaan siihen harhaan että pitäisi olla jokin vastapanos. Eli "jos onnistut niin X ja jos et onnistu niin Y". Ja pitkällinen pohdinta kummastakin vaihtoehdosta.

Vastapanokset ovat turhia ja tämän on havainnut moni muukin maailmalla (jopa se jannu, joka tuon Stakes&Intent termin popularisoi). Niillä saa aikaan keinotekoisia heittotilanteita, juuri niitä jotka pysäyttävät pelin ja jumittavat panosten keksijän. Toinen asia on se, että harvinaisen usein tuon intent kohdan pitäisi olla itsestäänselvä jo siinä vaiheessa kun nopat nousee käteen, eikä sitä pitäisi erikseen joutua speksaamaan.

Vastapanokset tulevat kysymykseen korkeintaan silloin, jos tilanne on suora kaksinkamppailu. Ts. hahmot haluavat työntää toistensa vatsaan pari tuumaa terästä. Juuri koskaan muulloin ei. Esimerkiksi jos toinen hahmo haluaa saada toisen kiinni, niin heittoon on aivan turha pakottaa vastapanosta: "Joo, jos onnistut niin saat kiinni ja jos et, niin tota öö.. Kaadut ja loukkaat polvesi?". Riittää että et vaan saa kiinni. Jos tämä on juonen kannalta tyhmää, niin sitten ei heitetä. Kiinniottajan kampittamisesta voidaan heittää myöhemmin jos tilanne enää sitä vaatii.

Toinen varsin vakuuttava kritiikki asiasta on Shadesin havainto siitä, että nuo nopat lentävät liian aikaisessa vaiheessa. Eli kaikkeen ei vaan tarvitse noppia. Nopat tulevat kuvaan vasta sitten, kun joku haluaa estää hahmoa tekemästä mitä se juuri aikoo tehdä. Eli ensin voi ropettaa ja ja vain kertoa mitä hahmo tekee ja yrittää ja jossain vaiheessa tipahtaa heitto niskaan.

Itse panoksista voin vain toistaa DitV:n sääntökirjan lausahduksen "Do not accept Hedged Stakes!". Eli ei lisäehtoja panoksiin. Ei "Varastan X:n ilman, että minua voidaan yrittää sen jälkeen ottaa kiinni". Tämä jo sen takia, että eri syvennetyt ja taktiset minipelit panosten ratkaisuun (BW:n dowit, Ditv, varjojen syvennetyt) voivat tuoda uusia käänteitä tilanteeseen.

Yhteenveto: Heitetään vasta sitten, kun jokin haluaa pysäyttää sen mitä hahmo tekee. Heitetään kerralla vain yhdestä asiasta. Jos ei ole selvää mistä ollaan heittämässä niin sitten ei heitetä.