The Wars

Stocktonin toivot

toivot.png

Päivä / Tapahtuma
0 Neuvonpito Igorin katedraalilla
2 Kentaurikuningas lupaa avuksi 200 kentauria, kentauripalkkasoturit palkataan vuodeksi
3 Haltiat lähettävät joukkonsa Sankarien avuksi
14 Sundsvall lupaa lähettää armeijan avuksi. Saapuu Sagothiin arviolta 44. päivänä
23 Battle of Dark Valley 1
24 Battle of Dark Valley 2
25 Kaupparuhtinas Falco Hornblower lupaa lähettää jokilaivaston avuksi
26 Gnollipalkkasoturi palkataan. Diili loppuu 116. päivänä
31 Metsälegiiona lyö Pantheonin ja Stocktonin yhteisen armeijan
35 Uutisia jättiläisistä ja epäkuolleista
36 Hellknight legion murskatappioon Stocktonin porteilla Sankarien toimesta. Kenraali Rael haavoittuu kuolettavasti.
37 Githyakit ilmalaivalla palkataan. Diili loppuu 65. päivä
38 Therund vallataan
41 Adran löytää 10000 epäkuollutta ja niitä johtavan Balor demonin. Orcus puhuu Adranille
42 Sankarit käyvät neuvotteluja Jättien kanssa. Pieni kahakka
44 Sudsvallin apujoukot ja Jokiarmeija saapuvat Sagothiin. Goblin armeijasta ei näkynyt jälkeäkään. Githyakit saapuvat Stocktoniin
47 Iron Dragon legioona murskautuu Githyakien ja Sankareiden toimesta
50 Githyakit käyvät murskaamassa jälkeen jääneen Devil legioonan ja samalla tutustuvat pohjoisen kaupunkeihin
54 Pit Fiend Kenraalin johtaman Chosen legioona piirittää Stocktonin
55 Gnollien ja Githyakien uskollisuutta epäillään. Gnollit joutuvat tuplatakinkääntäjän rooliin
56 Sankarien sekalainen liittouma yrittää murtaa Stocktonin piirityksen
57 Sankarien sekalainen liittouma murtaa Stocktonin piirityksen
58 Valittujen Legioonan rippeet murskataan
60 Sankarit Githyakien ja Pantheonin paladiinejeb kanssa murskaa Metsälegioonan
62 Stocktonin sankarihaudoista epäkuolleita nostattava Orcuksen pappi liiskataan
64 Fylden kylässä Githyakipalkkasoturit murskaavat sankarien avulla Jättiläisten armeijan. Rael heltyy ja maksaa rakkaille palkkasotureille 10000gp erorahan ja antaa palkallisen vapaan. Githyakit lentävät pois.
66 Githyakit yrittävät ryöstää Sagothin. Stocktonin piirittää Balorin johtama epäkuollut armeija
73 Epäkuolleiden iskujoukko valtaa Igorin katedraalin
80 Pantheonin paladiinit, gnollit ja jokiarmeija murskaavat epäkuolleet Igorin katedraalilla
82 Liittoutuneiden armeija murskaa Balorin joukot Kenraali Raelin komennossa

Sotakassa

92500

Alkuasetelma

- Uutiset kolmesta hyökkäävästä armeijasta
- Gobliinit kokoontuvat lännessä
- Kerendas legioona tekee tietä idässä kohti Sagothia
- Lohikäärme Korbundarin johtamat 15000 örkkiä ja 500 ogrea lähestyivät pohjoisen vuoristosolasta

- neuvonpito Igorin katedraalilla
- Grand master Rideford kutsui
- Master Plesis ehdotti Grand master Ridefordia koko liittouman komentajaksi
- Esitettiin Warmaster Rael koko liittouman komentajaksi (piti hyvän puheen)

Päätökset neuvonpidossa:
- päädyttiin neuvostojohtoon
- Ridefordin paladiinit ja Sagothin joukot jäävät vartioimaan Sagothin rajoja Gobliineja ja Kerendasin armeijaa vastaan
- Stocktonin ja Therundin kenttäjoukot etenevät solaan ja rakentavat pikalinnoitukset lohikäärmeen örkkejä ja ogreja vastaan

Diplomatiaa

- Sankarit lähtivät diplomaattiselle tehtävälle kentaurien ja haltioiden luo värväämään lisää liittolaisia solan puolustukseen
- Diplomatia onnistui erittäin hyvin
- Haltioiden klaaninjohtajan poika griffon ratsastajineen ja warbandinsa kera liittyi mukaan solan puolustukseen
- Kentaurit tarjosivat vaihtoehdot: 300 kentauria luckyn tilalle tai sata tilalle ja sata solaan. Päätettiin ottaa sata ja sata sekä värvättiin vielä 100 päinen klaani kentauripalkkasotilaita mukaan solaan.
- Herttuakunta lähetti paroni Kulikin johtamana armeijaa osallistumaan Kerendasin vastaiseen sotaan, mutta näillä joukoilla on pitkä matka vielä mentävänä ennen kuin ne ennättävät mukaan.

Battle of Dark Valley

- Liittoutuneet kohtasivat solassa lohikäärmeen armeijan
- Ensimmäisenä päivänä liittoutuneiden moraali oli selvästi vastustajaa heikompi, mutta strategiat olivat tasaväkisiä ja sekä tiedustelu, että vastustajan tuntemus parempia.
- Liittoutuneilla oli etuna myös puolustusasemat ja hyvät valmistelut solassa.
- Lopputuloksena vastustajan johtavat kuolivat kohdatessaan liittoutuneiden sankarit taistelukentällä, mutta armeijat ylipäätään pärjäsivät tasaväkisesti kokien 30 % tappiot
- Toisena päivänä liittoutuneet tekivät hyökkäyksen heikentynyttä ja vailla korkeinta johtoaan olevien örkkien ja ogrejen armeijaa vastaan.
- Liittoutuneiden moraalia ei edelleenkään saatu nostettua vastustajien sotahullun raivon veroiseksi, mutta strategia, tiedustelu ja vastustajien heikkouksien tuntemus voitettiin selvästi
- Tuloksena oli murskavoitto liittoutuneille.

Asemien hakua

- Tällä välin gobliinit olivat jatkaneet armeijoiden kokoamista, mutteivat vielä liikkuneet mihinkään.

- Liittoutuneiden nopeat joukot (haltiat ja kentaurit) lähtivät heti etenemään kohti Stocktonin etelärajaa liittyäkseen Stocktonin kenttäarmeijaan, joka oli tällä välin marssinut etelään vahtimaan rajoja Kerendasin etenevää legioonaa vastaan.

- Liittoutuneiden jalkaväki aloitti pitkän marssin kohti etelää.

- Kuuden päivän jälkeen saatiin lisää huonoja uutisia. Kerendasin joukot käsittivät todellisuudessa yhden sijasta kolme legioonaa kera pirujen ja perkeleiden. Nämä uudet legioonat lähestyivät pohjoisesta ja idästä Stocktonia ja Therundia.

- Herttuakuntaan lähetettiin uusi avunpyyntö.
- Seitsemän pilarin salin maageilta pyydettiin apua, mutta he eivät nähneet vielä tarpeeksi suurta uhkaa mobilisoidakseen omia armeijoitaan.
- Seitsemän pilarin salista kuitenkin palkattiin kolmeksi kuukaudeksi joukko verenhimoisia gnollisotureita.

- Uutisten johdosta Therundin kenttäarmeija pikamarssia takaisin pääkaupunkiinsa.
- Kerendasin armeijat ennättivät marssin aikana vallata jo Moonstairin kaupunging.

- Stocktonin armeijat, haltiat, kentaurit, Ridefordin paladiinit ja sankarit kokoontuivat Sagothin itäpuolella ja valmistautuvat hyökkäämään Kerendasin legioonaa vastaan. Legioona oli keskeyttänyt etenemisensä juuri Sagothin rajojen sisäpuolelle.

Metsälegioonan vyörytys

Nuori grandmaster Rideford: taktiikka pieleen, moraali voitto. (minotaureilla nerokas strategia kiitos taktiikkakirja artifaktin)
Elen: tiedustelu pieleen vain hiipiminen onnistui eli tuli kävelty lierin läpi niin, ettei Elen nähnyt vihollisia tai viholliset kolajttia, knowledge onnistui
Kohtaaminen: Johtajat päihitettiin, mutta tuli tappio taistelussa

Pikamarssi Stocktoniin

Lyhyt neuvonpito: Rideford palasi kaupunkiinsa armeijoineen ja sankarit lähtivät pelastamaan Stocktonia helvetin ratsuväeltä.

Stocktonin piirityksen murto

Hellknighteilla ei linnoitusta
Raelin taktiikka kirjan avustamana huikea, vastustajan tuntemus pieleen
Elen: tiedustelu onnistui nappiin
Turim: Juokkojen huutaminen ruotuun onnistui (pelkäävät enemmän Turimia kuin vihollista ilmeisesti…)

Sankareiden kohdatessa vihollisarmeijan johtajan ja luutnantit, Rael kaatui keskitettyihin iskuihin, mutta myös vihollisten johtaja sai surmansa taistelutantereella. Stocktonin puolustajat saavuttivat murskavoiton helvetin ratsuväkeä vastaan.

Toinen Stocktonin piiritys

Erittäin voimakas devileistä koostuva Kerendasin Valittujen Legioona ennätti valmistella Stocktonin piiritystä muutaman päivän, ennen kuin Stocktonin armeijat liittolaisineen kokoontuivat murtamaan saartoa. Kaksi päivää ennen taisteluita devilien lähettiläät kävivät tekemässä tarjouksia liiton palkkasotilaille. Näistä Githyankien laivan soturit pitivät kunniansa, mutta Gnollisoturit ennättivät jo lupautumaan takinkääntäjiksi. Tilanne kävi kuitenkin ilmi kiitos liittolaisten tarkkojen tiedustelijoiden ja Adranin hyvän Gnollituntemuksen. Liittoutuneiden päällikkö Rael tarjosikin Gnolleille suunnitelmaa tarjoutua devilien palvelukseen, mutta pettää heidät kriittisellä hetkellä. Pienten palkkioneuvottelujen jälkeen Gnollit innostuivat suunnitelmasta.

Seuraavan päivän aamuna liittoutuneet hyökyivät Stocktonin linnasta ulos liittolaisten iskiessä yhtä aikaa saartorenkaan selustaan. Taistelu oli tiukka ja tasaväkinen. Sankarit kohtasivat Valittujen Legioonaa johtavan pit fiendin kentällä apunaan sankarillinen kentauri sotilas sekä joukkue Stocktonin kaartia ja haltiajousimiehiä. Haltiat kunnostautuivat taistelussa erityisesti. Kaikki kohtaamisen suuremmat demonit kaatuivat suuren nuolimyrskyn saattelemana. Ensimmäisen päivän taistelut päättyivät pattitilanteeseen. Kummatkin puolet kärsivät yhtäläiset tappiot.

Taistelun jälkeen kävi ilmi, että Jokiarmeijan ja herttuakunnan marssimääräykset eivät selvinneet saartorenkaasta läpi, joten armeijat myöhästyivät taistelusta. Seuraavan päivän taistelussa Stocktonin liittolaisilla olikin jo merkittävä etulyöntiasema, koska vihollisten johtaja oli menehtynyt edellisen päivän aikana. Taistelussa saavutettiin voitto, jonka siivittämänä kolmannen päivän aikana Valittujen Legioonan rippeet murskattiin nopeasti.

Lähikylään linnoittautuneet jättilaiset ja viikon matkan päässä oleva hyvin voimakas epäkuolleiden armeija Balorin johdossa vielä uhkaavat Stocktonia. Myös metsälegioona on jatkanut tien rakennusta ja etenee kohti Sagothia.

Kerendasin hyökkäyksen viimeiset taistelut

Githyanki-palkkasotilaat, Ridefordin paladiinit (johtajanaan Cook) ja sankarit iskivät salamahyökkäyksen minotaurien metsälegioonaa vastaan. Legioonan johtaja, oli panssaroidusta härkävoimin vedettävästä sotavaunusta ammusekelva velho, joka tosin menetti taistelun alkaessa kuljettajansa Adranin ovelaan teleportaatiohyökkäykseen. Juhdat veivät kärryn mennessään ja velho joutui hyppäämään niistä ulos. Ilman kärrynsä suojaa johtaja luutnantteineen ei kestänyt kauaa liittolaisten voimaa vastaan.

Palatessaan Stocktoniin oli heitä odottamassa sankarihautoja ryöstävä necromancer, joka ghouliarmeijansa kanssa oli kutsumassa Orcuksen avataria. Githit löivät tämän armeijan suuremmitta tappioitta.

Tästä sankarit etenivät Githien kanssa jättiläisarmeijan valloittamaan kylään ja ottivat jäteistä murskavoiton ensimmäisenä päivänä. Paladiinit lähtivät Sagothista kohti Stocktonia tarkoituksenaan auttaa liittolaisiaan epäkuolleiden ylivoimaa vastaan. Harmillisesti Githien sopimus liiton kanssa päättyi ennen kuin liitto ennätti ottaa yhteen epäkuolleiden kanssa.

Rael tarjosi Githeille vielä 10 000 kullan palkkion hyvin tehdystä työstä ja yritti näin ylläpitää hyviä suhteita Githyankeihin. Harmillisesti Githit etenivät saman tien Sagothiin, mistä pelästyneenä Paladiinit käänsivät marssinsa kohti omaa kaupunkiaan. Kaupungin puolustajat kuitenkin saavuttivat tasapelin Githien kanssa ja edellisten taisteluiden voitonhuuman laannuttua Githit päättivätkin poistua omille teilleen. Tästä manööveristä luonnollisesti sankarit olivat varsin kärmeissään.

Seuraavan viikon aikana Gnolleja ja jokiarmeijaa lukuunottamatta Stocktonin liitto linnoittautui Stocktoniin epäkuolleiden piirittäessä sitä. Gnolleja ja jokiarmeijaa jahtaamaan lähti viidesosa epäkuolleista. Viikon kuluttua epäkuolleet kyllästyivät takaa-ajoon ja palasivat ryöstämään igorin katedraalin. Toivon kipinä jo heräsi, kun epäkuolleet suorittivat täysin surkean maihinnousun katedraalisaarelle antaen monta hyvää tilaisuutta huomattaviin tappioihin. Valitettavasti munkeilla ei ollut sen enempää onnea puolellaan ja lopuksi epäkuolleinen monikymmenkertainen ylivoima koitui munkkien kohtaloksi ja Igorin katedraali on taas epäkuolleiden vallassa.

Kun Githejä ei Sagothissa enää viikkoon näkynyt, saivat sankarit pitkien neuvottelujen jälkeen suostuteltua Ridefordin paladiinit uuteen hyökkäykseen epäkuolleita vastaan. He liittyivätkin jokiarmeijan ja gnollien kanssa yhteiseen maihinnousuun katedraalisaarelle. Aluksi harkittiin lähtöä katedraalin taisteluun yön pimeydessä griffonien selässä, mutta lopuksi todettiin riskin Stocktonille olevan liian suuri. Katedraalihyökkäyksessä oli jo muutenkin selvä etulyöntiasema, joten päätettiin sen sijaan hämätä epäkuolleita. Haltiat pukeutuivat sankareiden tabardeihin ja lensivät yöllä etelään. Ajatuksena oli, että mikäli epäkuolleet uskovat sankareiden lähteneen etelään, he saattaisivat yrittää linnaa vastaan hyökkäystä. Harmillisesti Balor-demonia ei näin helposti kuitenkaan huijattu. Ensimmäisen päivän taistelut katedraalilla menivät tasaväkisesti, mutta seuraavana liittolaiset saivat selkeän voiton epäkuolleista.